Stort og småt fra "en hjemmeløbende bedstemors" liv...







torsdag den 10. december 2015

En knald god ide....



.......bare ærgerlig den ikke er min.........

men jeg kontaktede bloggens ejerkvinde Ann Sullivan-Treacy (på mit bedste skole-engelsk) om jeg måtte oversætte opskriften, og det måtte jeg heldigvis gerne........

En Grab-to-go opbevaring
til f.eks doodle-tusser eller ungernes farver og tusser.

Billedet er fra Ann´s blog......





Opskrift:
(original opskrift findes her , den er større idet den er hæklet på nål nr 5)

Diameter ca 6 cm
Materialer:
1 ngl 8/8 bommuldsgarn og en rest 8/4 bomuldsgarn
Hæklenål nr 3,5 og 2,5
(alt muligt garn kan bruges så længe "bundgarnet" er ca dobbelt så tykt som "topgarnet)

Start med 8/8 bomuldsgarn (tykt) ognål nr 3,5
1 omg: 8 fastmasker i en magisk ring
2. omg: 2 fastmasker i første maske, 1 fastmaske i næste maske (ialt 16 m)
3. omg: 2 fm i første maske, 1 fm i de næste 2 masker (ialt 24 m)
4 omg: 2 fm i første maske, 1 fm i de næste 3 masker ( ialt 32 masker)
5 omg: 1 fm i bagerste led i hver fm ( ialt 32 masker)
6-19 omg: i fastmaske (alm) i hver maske (ialt 32 masker) slut rækken med 1 kædemaske og hæft enden.

Skift nu til bomuldsgarn 8/4 og hæklenål nr 2,5
20-25 omg: 1 stangmaske i hver maske (ialt 32 masker på hver omgang)
Hæft enderne og klip 2 stykker af det tykke garn og flet ind i øverste række fra hver sin side og rundt, Bind enderne på hver tråd, så man kan lukke "posen" ved at trække i snorene.....

Højden og omkredsen af bund og top kan varieres efter ønske.

Husk at hækle toppen høj nok til at den kan lukkes over tush-pennene.


Min version er konstrueret efter  ca 10 Posca tusser
Bund:  ca 6 cm = 5 omgange
Højde: ca 8 cm = 15 omgange
Net: ca 7 cm = 10 omgange





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for "et lille pip"...